środa, 19 sierpnia 2020

"Uczniowie Hippokratesa. Doktor Bogumił", tom 1, Ałbena Grabowska

 

Tytuł książki: „Uczniowie Hippokratesa. Doktor Bogumił”, tom 1
Autor: Ałbena Grabowska
Data premiery: 12.08.2020

Okładka: zintegrowana

Liczba stron:
512
Wydawnictwo Marginesy

Moja ocena: 5/5

Bogumił Korzyński marzy o tym, aby zostać ginekologiem i dać kobietom możliwość porodu bez bólu i cierpienia oraz nie narażać ich na śmierć. W drugiej połowie XIX wieku w Polsce nie jest to proste zadanie. Medycyna była wtedy obszarem owianym tajemnicą, w którym metoda prób i błędów na żywych lub wykopanych z grobu rozkładających się zwłokach była na porządku dziennym. O sterylności, czy też podstawowej higienie mało kto słyszał, a prawdy religijne często górowały nad naukowymi faktami, czym doprowadzały do wielu śmierci, których można było uniknąć. Gdyby tylko ktoś chciał posłuchać wyróżniającego się głosu pośród zaślepionego tłumu... Czy w takich niesprzyjających okolicznościach było możliwe osiągnięcie sukcesu w dziedzinie jaką jest medycyna i realizacja marzeń? 

Wydawać by się mogło, że główny bohater Bogumił to czysty jak łza mężczyzna, który dobro pacjenta stawia zawsze na pierwszym miejscu. W końcu taki powinien być prawdziwy lekarz z powołania. Jednak autorka książki zaskakuje czytelnika i oprócz garści dobroci miesza też łyżkę soli, czym dodaje charakteru Bogumiłowi, ale nie tylko jemu. Bardzo podobają mi się wyraziste postacie wykreowane przez autorkę. Niecodzienny pomysł na fabułę i osadzenie akcji w XIX Warszawie, nawiązania do słynnych ludzi związanych z medycyną i w ogóle stworzenie powieści nawiązującej do historii medycyny w moim odczuciu są strzałem w dziesiątkę. Na początku miałam obawy, czy ta książka jest dla mnie odpowiednia, jednak, gdy zaczęłam czytać to już nie miałam wątpliwości. Autorka przeplata losy bohaterów ze wzmiankami na temat słynnych ludzi związanych z medycyną, próby wprowadzenia nietypowych i nieznanych rozwiązań medycznych, o których często w tamtym okresie nikt nie słyszał, albo nie chciał słyszeć, a których odkrycia były niejednokrotnie przełomowe. Cóż zrobić, jeśli tamtejsze społeczeństwo było zaślepione i w większości zamknięte na niestandardowe rozwiązania? Bardzo podoba mi się ta niecodzienna całość.

"Doktor Bogumił" to pierwszy tom z serii "Uczniowie Hippokratesa" Pani Ałbeny Grabowskiej. Autorka stworzyła niezwykle barwną powieść, w której oprócz medycznych ciekawostek mamy rówinież intrygujące wątki miłosne. Autorka oprowadza czytelnika po zakamarkach jednego z warszawskich szpitali, przedstawia niejednokrotnie poplątane losy kilku rodzin o różnym statusie, ukazuje wyraźny podział na rolę kobiet i mężczyzn w tamtym okresie. Podczas lektury można wyraźnie odczuć, że autorka posiada sporo informacji i wiedzy odnośnie medycyny, a to w połączeniu z lekkim piórem i wyrazistymi postaciami daje naprawdę dobry efekt. Choć książka nie jest prosta w odbiorze, to moim zdaniem zdecydowanie warto po nią sięgnąć.

Mogę śmiało powiedzieć, że wszystko podobało mi się w tej książce, od tematyki, po styl i interesującą fabułę. Książkę czyta się zaskakująco lekko i szybko, co jest niezaprzeczalnie mocną stroną. To było moje pierwsze spotkanie z twórczością Pani Ałbeny i myślę, że nie ostatnie. 

 
Za współpracę i egzemplarz do recenzji dziękuję
Wydawnictwu Marginesy

6 komentarzy:

  1. To już druga pochlebna recenzja tej książki, która utwierdza mnie w przekonaniu, że chcę ją przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mnie ciekawi ta historia, cały cykl może być niezwykle sympatyczny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam takie powieści. Książka dopiero w planach. Recenzja super. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń

„Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze”, Kot Nieteraz

, Tytuł książki: „Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze” Autor: Kot Nieteraz Kategoria: Poradnik, satyra Data ...