czwartek, 5 marca 2020

RECENZJA PRZEDPREMIEROWA "Żółty ptak śpiewa", Jennifer Rosner



Tytuł książki: „Żółty ptak śpiewa”
Autor: Jennifer Rosner
Data premiery: 11.03.2020
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 368
Wydawnictwo Otwarte

Znacie takie uczucie, że czasami chciałoby się śpiewać i skakać ze szczęścia? Mi zdarzało się tak wiele razy. Człowieka, który odczuwa radość rozpiera energia, którą ma ochotę pokazać światu. To bardzo pozytywne uczucie i chciałoby się, aby ten stan trwał i trwał. Co jednak zrobić, gdy mimo wewnętrznej radości, która nas rozpiera nie mamy możliwości tego pokazać?

Dziś zapraszam na opowieść o miłości matki do dziecka, o okrutnej, wojennej rzeczywistości, prześladowaniach Żydów, nieustającej walce o przetrwanie i muzyce, która mimo wojny głośno wybrzmiewała w uszach małej dziewczynki.

Bohaterkami książki jest młodziutka kobieta o imieniu Róża, która wraz ze swoją malutką córeczką Szirą ukrywają się przed nazistowskimi żołnierzami w polskiej wsi. Kobieta z córeczką znajdują sobie kryjówkę w stodole, choć i tam nie są do końca bezpieczne. Kobieta za wszelką cenę pragnie ochronić siebie i swoje dziecko przed złym losem, jaki czeka prześladowanych Żydów podczas drugiej wojny światowej. Róża oddaje każdy kęs starego ziemniaka i ostatnie krople wody wyciśnięte ze szmatki swojej ukochanej córce. Za każdym razem najmniejszy szmer dookoła, każdy głos i ruch wywołuje w Róży lęk i skłania ją do nieustannej walki o przetrwanie. Róża, aby chronić siebie i Szirę chowa się głęboko w sianie i pod żadnym pozorem nie pozwala wydawać córce żadnych hałasów i oznak życia.  Nie jest to proste, bowiem małą dziewczynkę rozpiera energia i zamiłowanie do dźwięków i muzyki, którą chciałaby wyrazić na swój dziecięcy, ekspresyjny sposób. Niestety, rzeczywistość, w jakiej przyszła im żyć nie pozwala na takie wydawać by się mogło zwyczajne rzeczy. Aby okrutna rzeczywistość była bardziej „znośna” dla córeczki, Róża opowiada jej różne historie, w tym o niezwykłym żółtym ptaszku, który śpiewa wszystkie melodie, jakie tylko człowiek ma w swojej głowie.  Czy rzeczywistość pozwoli małej dziewczynce ujawnić swoje muzyczne, niezwykłe zdolności?

„Żółty ptak” to przejmująca książka o losach matki chroniącej swoje dziecko przed szponami wojny. Jak każda powieść o tematyce wojennej wzbudza spore emocje, jednak mam wrażenie, że w tym przypadku autorka starała się o to, aby treść nie była zbyt ciężka i przytłaczająca. Oczywiście historia bohaterek - Róży i Sziry nie jest łatwa, bowiem pojawia się w niej motyw śmierci i rozłąki, ale przystępny styl pisania autorki sprawia, że tę książkę czyta się naprawdę bardzo szybko, pomimo całej powagi tematu. Dla mnie wszystko w tej powieści jest spójne, historia mimo okrucieństwa w niej ukazanego jest bardzo wzruszająca i chwytająca za serce. Motyw muzyki, który mocno przejawia się już od początku pierwszych stron książki jest światełkiem w tunelu, iskierką nadziei i ucieczką od okrutnego świata, który zastały bohaterki. Czy ta muzyka pomoże im przetrwać, czy będzie dla nich zgubą? Ja już to wiem i Was również zachęcam do lektury. W mojej ocenie jest to naprawdę dobra książka i cieszę się, że mogłam ją przeczytać. Polecam przeczytać każdemu, kto lubi tematykę wojenną.

Za egzemplarz i możliwość lektury
dziękuję Wydawnictwu Otwartemu.

8 komentarzy:

  1. Również miałam możliwość przeczytania tej książki. Zrobiła na mnie ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki o tematyce wojennej bardzo lubię i ten tytuł również mam w planach przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam na uwadze tę powieść. Kiedyś do niej dotrę. Lubię taką tematykę /bardzo/.

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś dla mnie! Mam w planach tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń

„Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze”, Kot Nieteraz

, Tytuł książki: „Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze” Autor: Kot Nieteraz Kategoria: Poradnik, satyra Data ...