czwartek, 7 października 2021

„Wojna Ireny”, James D. Shipman


Tytuł książki: „Wojna Ireny”
Autor: James D. Shipman
Kategoria: Literatura piękna
Data premiery: 11.08.2021
Okładka: miękka
Liczba stron: 416
Wydawnictwo Słowne
Moja ocena: 3/5 

Książki wokół tematyki wojennej zawsze wywołują u mnie wiele emocji. Obraz wojny, opisy brutalnych przesłuchań, śmierci niewinnych ludzi wywołują ciarki na skórze i łzy w oczach. Teraz możemy sobie jedynie próbować wyobrazić, jak tragiczne było ówczesne życie. Obecnie możemy cieszyć się wolnością, spokojem oraz dbać o to, aby pamięć o tych, którzy walczyli za ojczyznę nigdy nie zginęła.

Irena Sendlerowa podczas trwającej wojny od 1939 roku w Polsce nieustannie dąży do pomocy tym, którzy jej najbardziej potrzebują. Mimo przeciwności, trudności i strachu o utratę swojego życia poświęca się dla innych. W tajemnicy, często pod osłoną nocy, pod czujnym okiem znanych z brutalności okupantów przemyca prowiant dla Żydów, pomagając im tym samym przetrwać każdy kolejny dzień. Irena jest niezłomna w swych działaniach, nie poddaje się, choć przecież sama może zginąć. Każdy dzień to walka na śmierć i życie, ale jednak los słabszych, tych, którzy skazani byli na bilet w jedną stronę przeważa na szali sumienia.

„Wojna Ireny” to książka oparta o losy Ireny Sendlerowej – działaczki społecznej, która w czasie trwającej wojny pomagała ratować dzieci żydowskiego pochodzenia. To książka przedstawiająca poświęcenie, odwagę i wielkie serce do czynów, na które decydowało się niewielu. Przejmująca rzeczywistość wojenna, nieustający strach o życie własne oraz niewinnych ludzi, którym odebrano możliwość do godnego życia, a często niestety możliwość do życia w ogóle. Tytułowa Irena prowadziła swoją własną wojnę o uratowanie życia tych ludzi. Ryzykowała własny los, często wpadając w kleszcze niemieckich strażników. Oprócz poświęcenia dla innych w książce pojawia się także wątek miłosny. Miłość Ireny do mężczyzny, z którym miała skomplikowaną relację nie była dobrze widziana przez otoczenie. Ich relacja w tamtych czasach nie miała prawa bytu, ale jak wiadomo – serce nie sługa i uczucie było silniejsze niż głos rozsądku.

Książka przedstawia trudy wojny, po części prezentuje postać Ireny Sendlerowej i skłania do myślenia, ale… czegoś mi tutaj zabrakło. Lektura tej książki szczerze mówiąc była dla mnie męcząca i trochę przytłaczająca. Zabrakło mi emocji, które często czułam podczas lektury innych książek o tematyce wojennej. Pomysł na przedstawienie postaci Ireny Sendlerowej uważam oczywiście za plus, ale styl pisania autora mi nie odpowiadał. W trakcie lektury często czułam przesyt i natłok dialogów. Zabrakło mi lekkości w piórze autora i „tego czegoś”, co sprawia, że książka wciąga mnie już od pierwszych stron. Niestety „Wojna Ireny” nie była dla mnie udaną historią.

Za współpracę i egzemplarz do recenzji dziękuję
Wydawnictwu Słownemu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

„Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze”, Kot Nieteraz

, Tytuł książki: „Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze” Autor: Kot Nieteraz Kategoria: Poradnik, satyra Data ...