środa, 13 listopada 2019

"Próba samobójcza Magdaleny Synockiej", Piotr Wilczyński




Tytuł książki: „Próba samobójcza Magdaleny Synockiej”
Autor: Piotr Wilczyński
Data wydania: 27.09.2019 r.
Okładka: miękka
Liczba stron: 320
Wydawnictwo: Novae Res

Kilkanaście lat temu byłam nieco „szarą myszką”, która borykała się ze swoimi kompleksami na punkcie wyglądu, samoakceptacją przez samą siebie i otoczenie. Na szczęście w pewnym momencie mojego życia trafiłam na kogoś, kto dostrzegł we mnie to „coś”, czego ja nie zauważałam. To zabawne, że człowiek patrząc na siebie widzi przeważnie same wady, a dobrych stron nie zauważa. Dobrze, że ludzie wokół nas czasami otwierają nam oczy i nie pozwalają się zapętlić w tym wypaczonym obrazie siebie. Dzisiaj mogę śmiało powiedzieć, że patrzę na siebie z nieco większą świadomością i dystansem, choć momentami nadal bywa różnie. Ale na pewno jest lepiej, niż było kiedyś i cieszę się z tego. Dlaczego o tym wszystkim piszę? Dlatego, że mam za sobą lekturę książki o dosyć mocnej tematyce. Jak było z samoakceptacją bohaterki tej książki? Zapraszam na moją opinię książki „Próba samobójcza Magdaleny Synockiej”.

Magda to młoda kobieta zamieszkująca w Londynie wraz ze swoją partnerką Agatą. Dziewczyny są młode, piękne, energiczne, zakochane w sobie i mogłyby „konie kraść”. Obydwie mają pracę, znajomych i życie na jako takim odpowiednim poziomie. Wydawać by się mogło, że wiodą zwyczajne życie, tak jak większość ludzi. Jednak pod przykrywką zwykłego życia kryje się coś więcej. Coś, co skutecznie utrudnia normalne funkcjonowanie jednej z nich, a tym samym i drugiej. Magda od kilkunastu lat boryka się ze swoimi demonami przeszłości, co sprawia, że jest bardzo odizolowana od otoczenia. Unika wszelkich kontaktów towarzyskich i żyje trochę jak zamknięta w bańce mydlanej, której pęknięcie może grozić nieprzewidywalnym zachowaniem. Magda ma za sobą dramatyczne doświadczenia, których nie chce ujawniać światu. Dziewczyna obwinia się o wiele rzeczy, jednak dla swojej partnerki codziennie zmaga się z rzeczywistością i stara się jako tako funkcjonować. Jednak nie zawsze jej zmagania mają dobre skutki, a same chęci nie są wystarczające. Mimo ogromnego wsparcia partnerki Magdę nękają obrazy, które dosłownie nie dają jej spokoju. Życie Magdy to zdecydowanie nie bajka, a nie każda bajka ma przecież dobre zakończenie… Jak było w jej przypadku? Tego i wielu innych rzeczy dowiecie się podczas lektury książki „Próba samobójcza Magdaleny Synockiej”.

Lektura tej książki była dla mnie dosyć wstrząsającym doświadczeniem i długo zastanawiałam się, jak ubrać w słowa moje odczucia. Książka jest z pewnością poruszająca, a nawet wstrząsająca do tego stopnia, że czytając niektóre fragmenty byłam przerażona. „Próba samobójcza Magdaleny Synockiej” jak sam tytuł wskazuje ukazuje losy kobiety, która ma za sobą próbę samobójczą. Poznajemy bardzo wyrazistą bohaterkę, kobietę, która nosi przez całe swoje życie ciężki bagaż doświadczeń. Autor podjął się trudnego tematu choroby psychicznej, który jest relacjonowany z punktu widzenia samej bohaterki. Możemy zatem poznać myśli bohaterki, motywy pewnych jej zachowań, aby zrozumieć, co tak naprawdę nią kieruje. Książka należy do tych z serii trudnych, naszpikowana jest dużym ładunkiem emocjonalnym, niekoniecznie tym cukierkowym i pozytywnym dla czytelnika. Fabuła cały czas trzyma w napięciu i oczekiwaniu, co wydarzy się dalej i jakie decyzje podejmie bohaterka. Ja osobiście momentami miałam gęsią skórkę, a autor nieustannie skutecznie mnie zaskakiwał.

Myślę, że książka oddaje faktyczny obraz postępowania wielu osób po bardzo negatywnych doświadczeniach życiowych. Dzięki tej lekturze można sobie bardzo dokładnie wyobrazić, co odczuwa osoba, która zmaga się z natłokiem negatywnych emocji, brakiem akceptacji przez samego siebie i otoczenie. To takie jednoczesne „spalanie się” i „wołanie o pomoc” człowieka, który sama nie może poradzić sobie ze swoimi emocjami tkwiącymi głęboko w jej ciele i umyśle, nękającymi w dzień i w nocy. Ja osobiście w trakcie całej lektury byłam wstrząśnięta, jak zło od innych osób może wpłynąć na dalsze życie i funkcjonowanie tej pokrzywdzonej osoby i jaką krzywdę to wyrządza. Mimo całej powagi książki i trudnego tematu to lektura szła mi bardzo sprawnie i lekko. Myślę, że to zasługa lekkiego pióra autora, który ubrał ten trudny temat w sposób dostępny dla czytelnika, a jednocześnie starał się ukazać realny obraz osoby zmagającej się z chorobą. Moim zdaniem książka warta jest przeczytania.

„Próba samobójcza Magdaleny Synockiej” to książka ukazująca trudy zmagania się z chorobą i obrazami z przeszłości, które tkwią głęboko w pamięci. Trudna, momentami szokująca, ale na pewno warta uwagi. Polecam!

Za możliwość lektury książki dziękuję autorowi
Piotrowi Wilczyńskiemu.

4 komentarze:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej książce. Trudny temat, przedstawiony, jak piszesz, dobrze i ciekawie. Chciałabym znaleźć dla niej za niedługo czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto przeczytać. Mimo trudnej tematyki moim zdaniem to udany debiut autora.

      Usuń
  2. Recenzja bardzo mnie zaciekawiła. Nie wpadłam jeszcze nigdzie na tę powieść. Okładka smutna, jak i temat poruszany. Dzięki za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę można kupić w empiku :) Racja, tematyka dosyć trudna, ale książka warta lektury.

      Usuń

„Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze”, Kot Nieteraz

, Tytuł książki: „Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze” Autor: Kot Nieteraz Kategoria: Poradnik, satyra Data ...