sobota, 13 lutego 2021

„Czego uczą nas zwierzęta? Jak domowi terapeuci pomagają nam pozbyć się ograniczeń i stać się lepszymi ludźmi”, Danielle MacKinnon



Tytuł książki: „Czego uczą nas zwierzęta? Jak domowi terapeuci pomagają nam pozbyć się ograniczeń i stać się lepszymi ludźmi”

Autor: Danielle MacKinnon
Kategoria: Poradnik
Data premiery: 25.11.2020
Okładka: miękka ze skrzydelkami
Liczba stron: 232
Wydawnictwo Kobiece
Moja ocena: 3/5

To, że zwierzęta potrafią wyczuć nastrój człowieka wiadomo nie od dziś. Swoim wewnętrznym radarem nasi czworonożni przyjaciele wiedzą, kiedy do nas podejść i trącić wilgotnym nosem, kiedy położyć się obok nas i ogrzać swym ciepłem i kiedy zachęcić nas do wspólnej zabawy. Czasami bywa też, że zwierzaki swoim niezbyt właściwym zachowaniem wzbudzają w nas frustracje, czasami obawy i strach. Może jednak w tych zachowaniach, które przyjęto jako „negatywne” też tkwi jakiś przekaz? Może zwierzęta chcą nam przekazać informacje nie tylko wtedy, kiedy są radosne, lub chcą nas ostrzec przed niebezpieczeństwem? Czasami warto spojrzeć się na swojego zwierzaka, a potem na… samego siebie, by odkryć nowy punkt widzenia. 

Danielle MacKinnon wprowadza czytelnika w dosyć nieszablonowy sposób do świata zrozumienia zwierząt. Autorka jako coach i medium z 20-letnim stażem pracy ze zwierzętami sypie wskazówkami jak asami z rękawa. W książce można znaleźć kilka wyszczególnionych rozdziałów dotyczących tego, jak zrozumieć to, co chce przekazać nam zwierzak, w jaki sposób wyeliminować jego nietypowe, czy denerwujące zachowania i wreszcie jak zmienić nasz ludzki sposób myślenia i własne emocje. Można by się zastanawiać, co mają do rzeczy nasze nastroje i zachowanie do zachowania naszych zwierząt? Z początku to wszystko może wydawać się nielogiczne, ale jeśli zagłębimy się w to wszystko bardziej, to zrozumiemy pewne zależności.

Książka „Czego uczą nas zwierzęta? Jak domowi terapeuci pomagają nam pozbyć się ograniczeń i stać się lepszymi ludźmi” zachęca piękną okładką do lektury. I ja skusiłam się na ten tytuł, ale czy znalazłam właśnie to, czego szukałam? Niestety nie do końca. Styl autorki sprawił, że niestety już od początku lektura nie była dla mnie przyjemnością, odczuwałam raczej znużenie, niż zaciekawienie. Mam wrażenie, że mało jest tutaj treści, które dałyby nowe spojrzenie na wiele kwestii, a wręcz przez przeważającą część książki zagadnienia się powtarzają i nie znalazłam tutaj nic szczególnego, co przykułoby moją uwagę na dłużej. Jestem tym faktem nieco zawiedziona, bo szukałam czegoś lekkiego, ale interesującego i wartościowego, co sama mogłabym wcielić w życie i wykorzystać te wskazówki. To, że zwierzęta wyczuwają nasz nastrój i potrafią ostrzec nas przed niebezpieczeństwem, czy wykrywać choroby wiadomo już od dawna. To, że wzajemne zrozumienie ludzi ze zwierzętami jest ważne także nie jest niczym nowym, przynajmniej dla mnie. Trzeba pamiętać, że każde zwierzę jest inne i być może inaczej przekazują nam informacje. Czy zwierzęta swoim zachowaniem próbują nam powiedzieć, że postępujemy nie tak, jak należy? Że jesteśmy zestresowani, za dużo pracujemy i powinniśmy zwolnić tempo? Ja się z tym zgadzam, bo przecież zwierzęta to bardziej inteligentne istoty niż nam się wydaje. Nie mniej książkę traktuję trochę z przymrużeniem oka, bo niestety nie do końca się z nią polubiłam. Zdecydowany plus oczywiście za poruszoną tematykę, ale stawiam minusa za formę przekazu.

Za współpracę i egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu

2 komentarze:

  1. Zainteresowała mnie ta książka. Wydaje mi się, że po kilku latach mieszkania ze zwierzakiem każdy właściciel zna go na wylot i świetnie rozumie, ale na pewno znalazłoby się kilka informacji, które by mnie zaskoczyły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, każdy właściciel zwierzaka zna go najlepiej :) A książka to trochę taka ciekawostka, mnie za bardzo nie porwała, ale może Ty będziesz miała inne odczucia. :)

      Usuń

„Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze”, Kot Nieteraz

, Tytuł książki: „Kot na szczęście. Czyli dlaczego kociarze to najwięksi szczęściarze” Autor: Kot Nieteraz Kategoria: Poradnik, satyra Data ...